ASN Fabel Finance

UX/UI Design

Een prototype van een totaalervaring ontworpen om kinderen bewust leren om te gaan met hun geld.

Bekijk Persona & Customer Journey Map Bekijk het prototype

Gebruikte programma's:

Adobe XD Adobe Premiere
mockup van meerdere pagina's binnen de app
Bekijk meer
Eten & Drinken scherm, hier staat voeding voor je dier dat eerder is gekocht. Als je dit aan je dier geeft verhelpt het honger, wordt je dier gelukkiger of wordt het gezonder.
Eten & Drinken scherm
Fabeldier status scherm, hier kun je zien hoe het met je dier gaat. De status van gezondheid, honger en gelukkigheid wordt getoond en ook hoe het nu met het milieu gaat.
Fabeldier status scherm
Kleding wassen taak, dit is een minigame waarbij je de vieze kleding van je dier omhoog moet swipen om het in de wasmachine te gooien
Kleding wassen taak
Kleding scherm, hier staan kledingstukken die je dier kan aantrekken.
Kleding scherm
Productpagina, hier zie je het product van de winkel in detail. Een product heeft eigenschappen zoals duurzaam of vervuilend, hoge kwaliteit en of het tweedehands is.
Productpagina
Spullen scherm, hier staan allemaal spullen die je kan kopen. Een zwarte opastoel, een moderne TV, een lage houten tafel en een groene kamerplant met een rode stenen pot
Spullen scherm
Supermarkt scherm, op dit scherm kun je eten en drinken kopen voor je dier om honger te verhelpen, je dier gelukkiger of gezonder te maken.
Supermarkt scherm
Taken scherm, hier kun je zien welke taken er beschikbaar zijn. Onder andere de kleding wassen minigame en het kijken van leerzame filmpjes over duurzaamheid en milieu vervuiling.
Taken scherm
Fabeldier status scherm, hier heeft het dier een tophat (hoge hoed) op gedaan. Je kan je dier allemaal soorten kleding laten aantrekken.
Fabeldier met een hoge hoed op het status scherm

Onderzoeksfase

In het begin had ik verschillende artikelen doorgelezen over hoe kinderen met geld omgingen, met deze info had ik een Persona gemaakt die de doelgroep vertegenwoordigt. De Persona heb ik vervolgens gebruikt om een Customer Journey Map te maken waar je kunt zien hoe de Persona op dit moment met zijn geld omgaat en waar zijn hoogte- en dieptepunten liggen. Met deze inzichten heb ik vervolgens een concept bedacht.

Persona onderzoeksmethode, met een jongen van 7 jaar die zijn geld te snel uitgeeft.
Persona methode
Customer journey map onderzoeksmethode, met de persona die door verschillende fases van de maand loopt en telkens weer zijn geld te snel uitgeeft.
Customer Journey Map methode

Concept en prototype

Het concept Fabel Finance is een app die kinderen helpt bewust leren om te gaan met geld door ze een dier te verzorgen en aan te kleden. De spullen, kleding die je voor je dier kan kopen hebben verschillende eigenschappen, zoals de duurzaamheid, prijs, kwaliteit en hoe zeldzaam het is. Het eten en drinken wat je aan je dier geeft beïnvloedt de honger, gezondheid en gelukkigheid van je dier. Bij chips gaat bijvoorbeeld de gelukkigheid omhoog en trekt de honger weg, maar de gezondheid gaat omlaag. De eigenschappen van een product en het kopen er van kan dus het dier en het milieu beïnvloeden, dus moet je als gebruiker bewust zijn als je je geld ergens aan uitgeeft.

Productvideo

Met Adobe Premiere, de Auto Animate feature van Adobe XD en wat stock videomateriaal heb ik een productvideo gemaakt. Ik presenteer het doel van de app en wat je er allemaal mee kan.

Bekijk hier de video:

Wat ik nu beter zou doen

Tijdens dit project had ik de scope van het prototype veel te groot gemaakt, waardoor ik uiteindelijk meer in het productvideo moest plaatsen en het prototype niet goed heb kunnen afronden.